Plannen en reguleren maken deel uit van de executieve functies. Executieve functies zijn denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen, om met emoties om te kunnen gaan, passend gedrag in sociale situaties te tonen en om te kunnen leren van eerdere ervaringen. Je kunt ze zien als een ‘dirigent’, die voor een op elkaar afgestemd geluid zorgt in een orkest. Meer lezen over deze functies en hoe ze versterkt kunnen worden? Misschien staat hier iets bij. U kunt ons ook gerust mailen voor meer informatie.
Boeken
- Peg Dawson
- Richard Guare
Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken
- Bianca E. Boyer
- Marije Kuin
Trainershandleiding oplossingsgericht werken met jongeren
- Daniel J. Siegel
- Mary Hartzell
How a deeper self-understanding can help you raise children who thrive
- Warwick Pudney
- Eliane Whitehouse
Kinderen leren omgaan met en woede. Een praktische gids voor ouders, hulpverleners en leerkrachten
- Christopher Maccurry
Opvoeden met aandacht en acceptatie
- Carolyn Dalgliesh
Praktische strategieën om de wereld van je prikkelgevoelige kind te structureren
- Maaike Houtman
- Maaike Losekoot
- Mark Tigchelaar
- Oscar de Bos
Dicht de 4 concentratielekken en krijg meer gedaan in een wereld vol afleiding
- W. Brands-Zandvliet
- Philippa Perry
(en je kinderen blij zijn dat jij het doet)
- Peg Dawson
- Richard Guare
Praktische strategieën voor hulp bij zwakke executieve functies
Website
Website met verzameling van verschillende hulpmiddelen: Klascement
Artikel
Artikel over executieve functies: Leren plannen en vooruit denken
Filmtip
Inside Out (2015)